פסיכולוגיה בגובה העיניים – לפרגן זה ענין של תרגול!

דליה, אישה יפה בשנות הארבעים לחייה, אמא לשני בנים בתיכון, הגיעה אלי לטיפול עצובה ומאוכזבת. "הכל בסדר אצלנו בבית היא אמרה, חוץ מהאווירה. כולם בריאים ברוך השם, שנינו עובדים בעבודה שעוד נהנים בה, אבל במקום שיחות כבר שנים יש אצלנו בבית ויכוחים, "ירידות", ציניות, בין כולם, ממש לא נעים". היא תיארה בכנות את הוריה, כאנשים מופנמים, אשר תמיד דאגו לה אך לא נטו למילות חיבה, וכך גם הורי בעלה. נקודת השבירה שלה הייתה כאשר הבן הצעיר זרק לה – שהוא לא מזמין חברים הביתה כי לא נעים לו. "הבית שלנו לא מפרגן לאנשים שבתוכו, וכבר התרגלנו לדבר כך אחד לשני, בלי אהבה". דליה החליטה לייצר שינוי אצלה בבית.

"היה השינוי שאתה רוצה ליצור":

כמשימה ראשונה ביקשתי ממנה לפרגן לכל אחד מבני המשפחה לפחות 3 פעמים בכל יום באופן הבא: לומר לו משהו טוב שיש בו (תכונה, נטייה), משהו טוב שהוא עושה ולהביע רגש של אהבה כלפיו. לדוגמא: אורי בן ה14 (גיל לא פשוט) שמע במשך השבוע: כמה הוא אחראי, ספורטיבי ודואג לחברים; דליה חיפשה ומצאה שאפשר להחמיא לו על העזרה שלו בבית (אורי לקח את נושא המדיח פעם ביום קבוע) וסיפרה לו כמה היא אוהבת/מעריכה/מחבבת אותו פשוט על מי שהוא.

אורי הגיב לשינוי שחל באימו בחשדנות, אחר כך במבוכה, אחר כך הופיעה ציניות קצת מעליבה (צפינו זאת כך שדליה לא לקחה ללב) אך בהמשך ניכר היה כי מחכה לפרגונים של אימו ונהנה מהם בסתר. דודי בן ה17 קיבל את הפרגונים בשמחה והחזיר מחמאות במהירות. שלמה בן זוגה, היה מעט חשדן בתחילה והתקשה להפחית בביקורת, אבל נהנה מהצחוקים שהופיעו ביניהם.

המשימות הבאות כללו שיתוף במשהו חיובי שקרה בכל יום, פרגון אישי לכל אחד מבני המשפחה, משימות פרגון לחברים, ומעגל הקשבה משפחתי פעם בשבוע. דליה הייתה מאושרת מתחושת הקירבה שנוצרה במשפחתה.

פרגון = יכול להיות מחמאה, מילה טובה (או שתיים), עידוד, חיזוק חיובי או תמיכה.

הוא מעודד את המקבל – מבלי להנמיך את הנותן.

פרגון קבוע – עוזר לנו להרגיש את האחר, לחשוב עליו ועל מה שהוא צריך.

הוא פועל טוב יותר כשאנחנו מפרגנים באופן קבוע – אז גם הנותנים נהנים כי על מנת לפרגן לאחרים – עלינו להתמקד בחיובי ובטוב שיש באנשים סביבנו. אין זה אומר להתעלם מהקושי, רק אין צורך להתמקד בו כל הזמן.

התוצאות של פרגון = היא עליה במצב הרוח (של המקבל ושל הנותן!), בניית ביטחון עצמי, חיזוק מוטיבציה לעשייה והגברת תחושת הקרבה לחברים ומשפחה. מחמאה מהאנשים הסובבים אותנו מחממת לנו את הלב וגורמת לנו להרגיש ש"רואים אותנו", שמעריכים את ההשקעה שלנו, ושאנחנו אהודים, אהובים ורצויים.

למה צריך לתרגל? כי אנו נוטים באופן טבעי להתכונן גם למצבים קשים, כדי שלא יפתיעו אותנו. לכן חשוב שנתרגל את היכולת להירגע ולפרגן לאחרים ולנו.

פרגון גם משמש סביבה נהדרת להתפתחות! אנו נותנים את הכי טוב שלנו, דווקא כשמפרגנים לנו ורואים בנו את הטוב. ילדים ונוער שגדלים באווירה של פרגון – לומדים לתת אותו לאחרים, לשים לב למי שצריך חיזוק למצב הרוח, ומחמיאים בקלות ובכנות. הם לומדים לחשוב על השני ולהרגיש מה הוא צריך. בעולם שבו האמפתיה בין אנשים יורדת – חשוב וכדאי ללמוד להרגיש את האחר.



טיפ: אפשר גם לייצר משחק משפחתי: מדפיסים כרטיסים של מחמאות בבית – מקשטים ומניילנים, ואחת ליום/שבוע כל אחד נותן למישהו מהמשפחה כרטיס פרגון, כך שכל אחד במעגל מקבל לפחות כרטיס אחד. ככל שמוסיפים מחמאות – מוסיפים עוד ועוד כרטיסים.

רעיונות לפרגונים (כדי שלא יחסרו):

אני גאה בך. מושלם. איזה רעיונות מעניינים יש לך. לא חשבתי על זה. עשית מעל לציפיות. מקסים. תמשיכי כך. איזה יופי אתה עושה.., יש לך הבנה מיוחדת. עשית את זה. יש לך את זה. הלוואי והיו עוד כמוך. ראיתי שעשית מעל לציפיות. אם לא היית היה צריך להמציא אותך. אני מעריכה את המאמץ שלך. אהבתי את הדרך שפעלת. ידעתי שתצליחי. אפשר ללמוד ממך. שימחת אותי. כייף להיות איתך. נעים לי כשאתה בסביבה. יש לך כיוון מחשבה מעניין. יש בך רצינות. אחריות. הבנה. סבלנות. התמדה. אומץ. ענווה. רצון. יכולת השקעה. חוש הומור. קלילות. ועוד ועוד

א ז – פרגנו בכייף, זה לטובת כולנו.

0 צפיות
לקבלת עידכונים ומאמרים מקצועיים הירשמו כאן

קליניקה :

גבעת הפרחים

ת.ד. 351 מושב מאור

  • facebook
  • youtube
  • mail
  • phone
  • whats

Designed by BestSite

כל הזכויות שמורות ללימור סופר פטמן

  • mail
  • phone
  • whatsapp