top of page

איך להתמודד במצבי משבר טוב יותר?

בתקופה מאתגרת שכזו, בה אנו חיים, חשוב שנחזק את עצמנו בכל דרך – אך על בסיס מידע מדויק ואמין. אנו מוצפים בעצות – והצעות – ורעיונות איך להתמודד עם הקשיים – וכדאי שנסתמך על ידע שנבדק.

דווקא הקשר שבין מערכת החיסון לבין המערכת הרגשית והנפשית שלנו הוא אחד מתחומי המחקר המרתקים שיש.

במשך אלפי שנים, ברוב תרבויות העולם, הכירו בקשר שבין המצב הרגשי שלנו לבין ההתמודדות עם מחלות והיכולת להתאושש מהן.

ב50 השנים האחרונות, החלו לבדוק את השפעות הלחץ שאנו חווים, בעיקר לחץ כרוני – על מערכת החיסון. נמצא שאירועי חיים מלחיצים כגון אובדן בן זוג, פיטורין, גירושין, ואף אירועים חיוביים כגון חתונה – מחלישים בצורה דרמטית את מערכת החיסון ומובילים ליתר מחלות.

אפילו בחינות סוף סמסטר של סטודנטים באוניברסיטה – נמצאו כמחלישות את מערכת החיסון אצל הסטודנטים.

איך זה קורה?

מצבי לחץ – או מצבים שאנו תופסים אותם כמלחיצים – מפעילים באופן מיידי את מערכת ההישרדות שלנו: הנשימה הופכת קצרה ומהירה, הדופק ולחץ הדם עולים, כמות הסוכר בדם עולה הדם מוזרם לגפיים ועוד.

החלק הדרמטי במצבים כאלה הוא, שבמקביל – מערכות אחרות שבדרך כלל מקבלות אנרגיה רבה – כמו מערכת העיכול ומערכת החיסון – מקבלות הרבה פחות אנרגיה ומנוטרלות מהפעילות הרגילה שלהן!

לכן במצבי לחץ אנו חווים קושי לאכול, או בחילה, או במצבים קשים יותר גם הקאות או התרוקנות של המעיים.

כלומר במצבי לחץ מתמשך – אנו עלולים לחוות דלקות שונות, כאבים, התפרצות של מחלות וכו'.


אך האם אפשר לחזק את מערכת החיסון שלנו באמצעות מחשבות אופטימיות?

פרופ' סוגן סגרסטורם, מארה"ב בדקה כבר לפני 10 שנים, כיצד האופטימיות שחווה אדם ביום מסוים משפיעה על מערכת החיסון שלו בזמן אמת!

היא בדקה מעל 100 סטודנטים למשפטים, בשנת הלימודים הראשונה, מספר פעמים במהלך השנה – ובכל פעם שרמת האופטימיות שלהם הייתה גבוהה (בשאלון) גם רמת התפקוד של תאי מערכת החיסון הייתה גבוהה!!!




גם מחקרים שבדקו השפעה של תרופות פלצבו (פלצבו=כאשר נותנים לאדם חומר רגיל ואומרים לו שזו תרופה – כלומר הדבר היחיד שהשתנה הוא שהאדם חושב שהוא קיבל משהו שמועיל לו) מצאו שהן משפיעות באופן דרמטי על מחלות ועל תהליכי ריפוי, גורמות לשחרור כימיקלים חשובים במוח הנקראים אנדורפינים, (מורפינים טבעיים) ואלו משככים את הכאב ומשפרים את איכות חיי החולים.


לכן שני הדברים שאנו צריכים להתמקד בהם במצב משבר הם:

1. שמירה על אופטימיות, היצמדות לחשיבה חיובית, מיקוד בלמצוא את הטוב שבכל דבר (גם אם יש דברים אחרים מסביב), וחיזוק התקווה.

2. עידוד האחרים – כי לעודד אנשים אחרים מעודד אותנו בחזרה !

וכשאנחנו מתקשים, ורוחנו נופלת – אל תישארו לבד עם המחשבות = זה הזמן להתייעץ!!!.

עוֹד נֵדַע יָמִים טוֹבִים מֵאֵלֶה, עוֹד נֵדַע יָמִים טוֹבִים פִּי אֶלֶף...

יַחַד – כָּל הַדֶּרֶך, יַחַד – לֹא אַחֶרֶת, יָד בְּיָד נוֹשִׁיט לַטוֹב שֶׁעוֹד יָבוֹא, בֹּא יָבוֹא.

(שמרית אור)


מוזמנים לעקוב גם אחרי דף הפייסבוק שלי בו אני מעלה טיפים מידי יום ואופציות להתייעצות –




26 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

Comentarios


bottom of page