חזרה ללימודים ולשגרה אחרי מבצע ''צוק איתן''

חזרה ללימודים ולשגרה אחרי מבצע \'\'צוק איתן\'\'


החופש הגדול עבר על רבים מאתנו בטלטלה בין מתח לרגיעה. בתקופה הזאת היינו חשופים לאזעקות, רצנו לחדרים ממוגנים, ודאגנו למכרים ולבני משפחה שלנו, אשר לקחו חלק בלחימה. חלק מתוכניות הקיץ התממשו, אך חלקן התבטלו, דבר שהביא לתחושה של החמצה ולעצבנות. חזרתם של התלמידים לספסל הלימודים, שגם בימים כתיקונם דורשת מהם מאמץ, הופכת למורכבת יותר בגלל עומס התחושות והמתח המלווים את התלמידים והמורים גם יחד.



כדי להקל על תהליך החזרה של התלמידים לספסל הלימודים, יש צורך בעיבוד נפשי-רגשי:

העצמה:
נסו לזהות בעזרת התלמידים מה הם הספיקו לעשות בחופשת הקיץ, ממה בכל זאת נהנו, ואיך הצליחו להתמודד עם הקשיים.
הכרה בכל ההצלחות וההישגים הללו וחיזוק התלמידים על כך, יסייעו להם לגבש הסתכלות חיובית יותר על המצב.

במה לרגשות:
תנו במה ומקום לרגשות המציפים התלמידים. רבים מהם יחזרו ללימודים בתחושות של תסכול, החמצה, כעס, פחד ועוד. התעלמות מהתחושות הללו תגרום אצלם,
על פי רוב, להתנגדות לעצם הלמידה ותקשה על פתיחת שנת הלימודים כראוי.
לכן, כדאי מאוד להקשיב לכל מה שהתלמידים אומרים. חשוב לזכור, שההתנגדות לעצם הלמידה אינה מופנית אליכם, המורים, והכעס אינו קשור בכם.
ככל שתכילו את הרגשות הללו ותהיו אמפטיים אליהם, כך התלמידים ירגישו פחות לבד ויהיו מוכנים לחזור מהר יותר לשגרת הלימודים.

מתן אפשרות ביטוי לכולם:
לא כל התלמידים הם וורבליים ומוכנים לחשיפה לפני כל הכיתה, אך כולם זקוקים לעיבוד הרגשות הקשים שהם חווים בגלל המצב המתוח שנוצר.
לפיכך, רצוי ללוות שיחה רגשית בכיתה בפעילות של ציור ו/או כתיבה, בהתאם לגיל התלמידים, כדי שיתנו ביטוי אישי לתחושותיהם.

אורך רוח:
חשוב לזכור שתהליך החזרה לשגרה הוא הדרגתי ומשתנה מאחד לאחר. ייתכן שעל אף שתפעלו באופן נכון, עדיין חלק מהתלמידים יתקשו לחזור לשגרה
(יפריעו, יהיו חולמניים, ייטו לבכי ולהתפרצויות וכדומה). חשוב לכבד את קצב ההסתגלות השונה של כל אחד מהתלמידים, ולגלות אורך רוח לתהליך הזה.

איתור תלמידים המתקשים יותר מאחרים:
גם אם תהליך החזרה לשגרה הוא הדרגתי ומשתנה, עדיין ישנם תלמידים שתמשיכו לאתר, היות וגם לאחר מספר שבועות הם עדיין יתקשו לחזור לשגרה.
במקרים כאלו, חשוב ליזום שיחה אישית עם כל אחד מהתלמידים הללו, לגלות בהם עניין כן, אכפתיות ודאגה ובמידת הצורך אף להפנות אותם לסיוע אצל היועצת, או הפסיכולוגית החינוכית.
ככל שהמורה והכיתה יתמכו יותר באותם תלמידים מתקשים, כך תהיה להם פניות רגשית רבה יותר ללמידה.

פותח על ידי צוות מטח ובאדיבות מכון אדלר ונט"ל