3 – מה הדבר הכי חשוב במצבי משבר?

כפסיכולוגית מומחית בהתמודדות עם מצבי לחץ ומשבר – כותבת כאן את הדברים הכי מועילים לדעת ולהבין במצבי משבר, מתוך ההכשרות שמעבירה לאנשי מקצוע וקהל רחב על התמודדות עם משברים, לחץ וטראומה.

הדבר שהכי משפיע על כול התחושה שלנו וההתנהגות שלנו במצבי משבר הוא - ה ת פ י סה שלנו את המצב! מצב שאנחנו תופסים כמלחיץ – ישנה את המחשבות שלנו לקודרות, יעיק עלינו רגשית ויוביל להתנהגות לחוצה.

אותו מצב – אם לא נתפוס אותו כמשבר – אלא ככזה שבהחלט אפשר להתמודד איתו – יוביל למחשבות חיוביות יותר, חיפוש פתרונות, תחושה שיש יכולת להתמודד והתנהגות מותאמת טוב יותר למציאות החיצונית.

החלק המדהים הוא - שהתפיסה של האירוע = המצב החיצוני היא סובייקטיבית!

כלומר באותו מצב – יש אנשים שיתפסו את המצב כקטסטרופה וכל ההתנהגות שלהם תשתנה, בעוד

שאנשים אחרים יכולים לתפוס את המצב כסביר – וההתנהגות שלהם תישאר רגילה.

אותו מצב = השהייה בבית – נתפסת אצל חלק כנוראית ואצל אחרים כנחמדה..

מה המשותף לכולנו? שאירועים שאנחנו תופסים כמלחיצים - יוצרים אצל כולנו חוסר אונים וחוסר שליטה!

ככל שנתעסק בתחושות אלה = נחוש יותר לחץ - והוא לא בריא לנו לטווח ארוך כי הוא משפיע לרעה על הגוף, על המחשבות ועל הרגשות שלנו, ובמינונים גבוהים = מחליש אותנו.