שאלות ותשובות

האבחון הפסיכולוגי הוא תהליך מעמיק של התבוננות וחיפוש אחר גורמים וסיבות אפשריות לקשיים – לימודיים, רגשיים, חברתיים – אשר מעיקים על ילדים ונוער בגילאים שונים.
 

 

האם לאבחן?
ההתלבטות האם לגשת לאבחון, ואם כן, לאיזה מהאבחונים הקיימים, הינה טבעית ומובנת. הרי הורים מכירים את ילדם מהיום שנולד, אז מדוע שמישהו אחר יוכל לומר עליו משהו שהם אינם יודעים או מבינים?
פעמים רבות הורים (ובעיקר אימהות!) מאתרים בעיות שונות ומטפלים בהן בגילאים המוקדמים, ואז עולה השאלה – האם לאבחן עכשיו או יותר קרוב לבחינות הבגרות? מה ייתן לי האבחון? לעיתים הצוות הבית ספרי יוזם את ההפניה ותחושת ההורים היא שדווקא בית הספר אמור לעשות יותר, או אחרת. כיצד הילד ירגיש באבחון? איך יסביר לחבריו שהיה אצל פסיכולוגית? ומדוע?

מנסיוני, כדאי וצריך לאבחן כאשר מרגישים שיש בעיה. לעיתים רק ההורים, מרגישים ש"משהו לא בסדר", גם בלי לדעת בדיוק במה מדובר; לפרקים הורים מרגישים שמשהו קורה לילד והוא מתנהג אחרת מאחיו או חבריו; ולעיתים הילד עצמו משקף בהתנהגותו מצוקה (לא רוצה ללכת לבית ספר, לא אוהב ללמוד), או שאף מבטא אותה ישירות.

 

מה נותן האבחון הפסיכולוגי?
האבחון הוא הזדמנות – לברר, להבין ולפתור - על מנת שלא לטאטא את הבעיה מתחת לפני השטח; לקבל תמונה מלאה; לפעול מול בעיות בטרם תהפוכנה לצרות גדולות; לתת דוגמא לפיה "כשיש בעיה מתייעצים, מתמודדים ופותרים".
בתהליך האבחון שאני עורכת, הילד מקבל משוב מיידי לכל אורך הפגישות (מבלי לפגוע בתוקף המבחנים) כך שבסוף התהליך הוא יוצא מחוזק. בנוסף, הילד מקבל הסבר לגבי קשייו ולגבי סגנונות למידה שונים מהם נגזרות דרכי למידה אפשריות. הרי לא כל אחד לומד באותה דרך. וכך, אם יש קושי בתחום מסוים, לעיתים ניתן לפתור אותו ולעיתים יש צורך לעקוף אותו באמצעות תחום אחר. אם יש חרדה, ניתן לפתור אותה (גם אם לא לבד).
למה כדאי אבחון פסיכולוגי ולא אחר?
קיימים בשטח כיום מאבחנים רבים וסוגי אבחונים רבים. כדאי לבדוק מה הכשרתו ונסיונו של המאבחן אליו ניגשים. האבחון הפסיכולוגי הוא המעמיק ביותר בתחום הרגשי והיחידי שמסוגל לאגד את כל הנתונים בתחומים השונים למפה אישית אחת. התחום הרגשי קשור באופן הדוק לכל מצבי הלמידה – ובעיקר לקשיי קשב וריכוז, ולכן חשוב ביותר להבין את השפעתו. לדוגמא: ילד שחושש לשאול יכול להיראות כילד שלא מבין; ילד חרד יכול להיראות לא מרוכז; ילד מדוכא עלול להיראות כלא מבין ועוד.
איזה אבחון צריך לעשות?
סוג האבחון מותאם לכל ילד ולקשייו. לדוגמא, ילדים צעירים יוזמנו לפגישות אבחון קצרות יותר, תחילה בנוכחות ההורה. ילדים בעלי טווח ריכוז קצר יוזמנו לומר כשהם מתעייפים, על מנת שיקבלו הפסקות רבות ושהחוויה תהיה של מסוגלות ולא של כישלון. ילדים עם קשיים רגשיים יוזמנו בתחילה למשחק משותף, לצורך יצירת הקשר ורק אחר כך יועברו מבדקים נוספים.

בנוסף, על פי רוב מדובר בהזדמנות עבור ההורים לרתום את הצוות החינוכי לכיווני פעולה שמתאימים לילד ומקובלים על ההורים. אנו יודעים, כי ללא שיתוף פעולה בין בית הספר להורים, ילדים יוצאים מאד מבולבלים. ההצלחות הגדולות מגיעות ממקומות של שיתופי פעולה ויצירת סביבה תומכת עבור הילד, גם בבית הספר וגם בבית.

סוגים של קשיים בעטיים כדאי לפנות לאבחון פסיכולוגי, או מתי יכול להופיע קושי?

ישנם קשיים על רקע התפתחותי, אשר מלווים את הילד בשנותיו הראשונות. לדוגמא, קשיים להירגע מבכי בשנים הראשונות, עיכוב ברכישת הדיבור, קושי לגזור ולצייר, אשר גם אם הינם מטופלים במהלך השנים, מקשים על הילד להצליח במשימות ההתפתחותיות שלו ולקשור קשרים תקינים עם הוריו ועם חבריו. קשיים אחרים יכולים להופיע בגיל הגן, סביב המעבר לפעילות בתוך קבוצה, וכוללים הסתגרות, בדידות ומציצת אצבע; קשיי קשב וריכוז בולטים לאחר הכניסה לבית הספר, מול הדרישה לשבת בשקט זמן רב, או לפעול עצמאית ולדחות סיפוק.

קשיי הבנת הנקרא או קשיי כתיבה יכולים לבלוט בסוף כיתה א', כאשר חלק מהילדים לא משיגים את הרמה המצופה מהם. לעיתים קשיים אלה מתבלטים בכיתה ג', כאשר הדרישה הינה לקריאה עצמאית ומהירה ונוצר פער בין הילד לבין כיתתו. גם בכיתה ז', עם המעבר לחטיבת הביניים ויכולים להופיע קשיים.

ממה נובעים קשיי קריאה וכתיבה?
קושי לקרוא ולהבין מיד את הכתוב, קושי להספיק להעתיק בכיתה וקושי לבטא בכתב את שהילד למד או יודע (גם אם לא התכונן לבחינה), אשר יכולים לנבוע ממספר גורמים:
• לקות למידה אשר לא אותרה
• לקות למידה שאותרה וטופלה, אך יש לטפל בה באופן אחר
• קשיים רגשיים, או קשיים חברתיים, או חרדת בחינות המעיקים ומעכבים למידה
• קשיים משפחתיים היוצרים קשיים רגשיים
• מחוננות

מתי לאבחן? כמו בדברים רבים בחיים, יש חשיבות רבה לעיתוי. יש לקחת בחשבון את גיל הילד ואת המטלות העומדות בפניו. כאשר מופיעה מצוקה, למה לדחות? ישנם אבחון לילדי גן, ישנם אבחונים לגילאי בית הספר היסודי וישנם אבחונים לגילאי חטיבת הבניים והחטיבה העליונה (תיכון).

לפנות לאבחון או להתייעצות?
בקרב הגילאים הצעירים, לעיתים תספיק התייעצות והדרכת הגננת/מורה. בשנות בית הספר היסודי עדיף לאבחן כי ניתן לשאוב מהאבחון תכנית לקידום היכולות ולפיתוח תחושת הישג והצלחה, במקום חוויות של כשלון. בתקופת חטיבת הביניים, כאשר עולה המורכבות של ההתמודדות הלימודית והחברתית, חשוב ביותר להפיק מהאבחון המלצות לנער/ה לאסטרטגיות התמודדות לקראת התיכון ובחינות הבגרות.

איזה אבחון צריך? תלוי בסוג הבעיה, בגיל הילד, ובבעיה שמזהים. ישנם סוגים שונים של אבחונים:
- אבחון רגשי
- אבחון פסיכולוגי
- אבחון פסיכו דידקטי, או רב תחומי משולב
- אבחון ילדי גן (כולל אבחון בשלות לכיתה א')
- אבחון מחוננות

מה כולל התהליך האבחוני?
האבחון אורך בדרך כלל כ-4-6 שעות, המתפרסים על פני מספר פגישות.
פגישה ראשונה מיועדת להיכרות עם ההורים והילד/נער, בירור מהות הקשיים ומתן ייעוץ לגבי סוג האבחון הדרוש - מה ניתן ללמוד ממנו (מטרות האבחון), כיצד הוא ייערך ומה הוא כולל.
בהמשך מתקיימים 2-3 מפגשים עם הילד/נער בלבד. אורך המפגשים תלוי בגיל הילד, ביכולת הריכוז שלו ובתפקודו במהלך האבחון.
לבסוף, מתקיימת פגישת מסירת ממצאי האבחון להורים. זהו השלב החשוב ביותר ומומלץ כי שני ההורים יגיעו אליו. בשיחה זו יינתן הסבר מלא לגבי יכולת הילד, תפקודו במבחנים השונים ביחס לנורמת בני גילו, הסברים לקשייו, והמלצות לדרכים בהם ניתן להתגבר עליהם.
בנוסף, ייערך בירור/ייעוץ לגבי הדרך בה מומלץ לשתף גורמים נוספים בממצאי האבחון (מחנכת, צוות חינוכי, גורמים מטפלים וכו'). ממצאי האבחון מועברים בדו"ח כתוב לידי ההורים והינם סודיים. עם זאת, במידה והילד/נער מבטא קשיים בתוך בית הספר, ייתכן שיש צורך בהדרכת הצוות, או בהכוונתו לטובת הילד/נער.
ניתן לקיים פגישה בבית הספר כחלק מבניית תכנית טיפולית לילד/נער, בה מומלץ לשתף את המחנכת, יועצת ו/או פסיכולוגית בית הספר, וגורמים מקצועיים נוספים. בדיון משותף שכזה ניתן להבין מהמחנכת כיצד היא רואה את תפקודו של הילד בכיתה; ההורים מתארים את תפקודו בבית; ממצאי האבחון מוצגים, כולל פירוש מונחים מקצועיים לצורך חשיבה משותפת לגבי הדרכים בהן ניתן לעזור לילד/נער בבית הספר (שעות שילוב, שיטות הוראה, הכוונת המחנכת) בתחום הלימודי ובתחום הרגשי ומחוצה לו. בנוסף, ניתן לייעץ לגבי הדרך הטובה ביותר ליישום המלצות האבחון בנוגע להתאמות דרכי היבחנות בבית הספר והדרך להתכונן אליהן בבית.
קיימים אבחונים רבים בשיטות שונות, אך האבחון הפסיכולוגי הוא המהימן ביותר להערכת המצב הרגשי והלימודי של ילדים ונוער.

קישור לשאלון הורים, שאלון מחנכת, שאלון גננת, שאלון בריף להורים, שאלון בריף להורים ולמורים.

 

 

 

קישור לשאלון הורים
קישור לשאלון מחנכת
קישור לשאלון גננת